Monday, July 20, 2009

TAKSONOMI DOMAIN KOGNITIF (BLOOM) DAN TAKSONOMI DOMAIN AFEKTIF (KRATHWOHL) (2/07/2009 Khamis)

TAKSONOMI DOMAIN KOGNITIF (BLOOM) DAN TAKSONOMI DOMAIN AFEKTIF (KRATHWOHL)

TAKSONOMI DOMAIN KOGNITIF (BLOOM) –Benjamin Samuel Bloom
1. Bidang kognitif : pengetahuan –fakta-fakta, pernagkaan, teori-teori, dan kefahaman.
2. Tujuan : membina pemikiran kreatif
3. Peringkat-peringkat bidang kognitif :
i. Pengetahuan
ii. Kefahaman
iii. Aplikasi
iv. Analisis
v. Sintesis
vi. Penilaian

Peringkat Pengetahuan
1. Tujuan : mengingat semula pelajaran yang telah dipelajari tanpa berlaku perubahan.
2. Objektif umum: supaya pelajar tahu fakta / pengetahuan
3. Objektif khusus : menyatakan , melabelkan, menuliskan

Kefahaman
1. Arasnya tinggi sedikit daripada aras pengetahuan
2. Perkara penting : menterjemahkan, memberikan tafsiran, ekstrapolasi.
3. Tujuan : memahami sesuatu bahan, menjelaskan dan menterjemahkan
4. Objektif umum :supaya memahami, menjelaskan, menterjemah, mentelaah
5. Objektif khusus : menjelaskan, menernagkan, menulis semula, merumus
6. Jenis : jelaskan , bacakan, bandingkan, ringkaskan

Aplikasi
1. Meggunakan pemgetahuan / maklumat mujarat (abstrak ) untuk menyelesaikan masalah yang berbentuk maujud (konkrit)
2. Objektif umum : menggunakan
3. Objektif khusus : menggunakan, menyelesaikan, mengira
4. Jenis : bagaimanakah , berikan
5. Menekankan penggunaan kaedah, hukum, prinsip dan teori.

Analisis
1. Merujuk kepada kebolehan menceritakan dan menyusun perkara-perkara yang telah dipelajari kepada beberapa bahagian.
2. Tujuan :
i. Menaakul sebab dan musabab (akibat)
ii. Meleraikan sesuatu komunikasi kepada beberapa bahgian
3. Objektif umum : mencerakinkan, menaakul, menjelaskan, menilai kerelevanan fakta
4. Objektif khusus : Mencerakinkan, mengasingkan, membahagikan dan menjelaskan struktur dan organisasi.
5. Contoh soalan :
i. Yang manakah antara berikut tidak menjelaskan kriteria dengan betul?
ii. Yang manakah antara berikut merupakan kata kerja ?
6. Kosa kata yang digunakan
i. Bezakan, bandingkan , asingkan, tafsirkan, klasfikasikan
ii. Sebab. Mengapa?huraikan.
iii. Menaakul
iv. Mencerakinkan.











Sintesis
1. Menguji kebolehan calon mencantumkan , menggabungkan dan mengintegrasikan fakta-fakta/ idea-idea yang berkaitan
2. Tujuan : membentuk sesuatu yang baharu.
3. Objektif umum : menulis karangan , mencadangkan sesuatu pandangan, menghasilkan karya.
4. Objektif khusus : menggabungkan, mengubah, mereka cipta, merancang, menulis, mencipta
5. Kosa kata yang popular digunakan : gabungkan, mereka bentuk, kumpulkan, susunkan, gubahkan, karangkan
6. Contoh :
i. Mencadangkan, senaraikan beberapa cara anda boleh mengatasi masalah itu.
ii. Mencipta, Huraikan satu perncangan yang boleh membuktikan.

Penilaian
1. Menguji kebolehan calon
2. Membuktikan, menilaikan, mengesahkan, mengkritikan, memberikan pendapat sesuatu pernyataan dan sebagainya.
3. Tujuan : membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria tertentu
4. Objektif umum : menimbangkan nilai, ketekalan dan kecukupan data
5. Objektif khusus : menilai, membuat pertimbangan
6. Jenis : sejauh mana, menilaikan, apa pendapat anda
7. Contoh :
i. Beri pendapat anda mengenai cerita tersebut.
ii. Sejauh manakan kebaikan menggunakan kereta ke kuliah?








Taksonomi Domain Afektif (Krathwohl)
Bidang ini ialah mengenai perasaan, emosi, dan perkara yang kurang nyata dalam sesuatu mata pelajaran. Perasaan murid yang suka atau benci akan sesuatu mata pelajaran amat penting dalam pengajaran guru. Bidang ini tidak dititkberatkan di sekolah. Dengan itu, guru harus memupuk perasaan suka dan minat dalam kalangan murid dalam mata pelajaran yang diajarnya. Perasaan afektif seperti suka dan minat adalah lebih kekal dan mendalam kesannya daripada kebolehan kognitif.
Bidang afektif ini telah disusun oleh David R. Krathwohl,Benjamin S. Blom dan Bertam B. Masia. Berikut diturunkan kategori-kategori bidang afektif yang telah disusun secara berhierarki di dalam satu kontinum mengenai perkara-perkara afektif yang berlaku dalam diri murid.
Hierarki Kontinum afektif
1.0 Penerimaan (pemerhatian)
1.1 Kesedaran
1.2 Kesanggupan menerima
1.3 Perhatian yang terkawal atau terpilih
2.0 Membalas
2.1 Persetujuan pasif ketika membalas
2.2 Kesanggupan membalas
2.3 Kepuasan membalas
3.0 Menghargai
3.1 Penerimaan sesuatu nilai
3.2 Lebih suka akan sesuatu nilai.
3.3 Komitmen (kepercayaan)
4.0 Organisasi
4.1 Mengkonsepi sesuatu nilai
4.2 Mengorganisasi sesuatu nilai
5.0 Perwatakan oleh sesuatu nilai atai kompleks nilai
5.1 Set am
5.2 Perwatakan

Penerimaan (Pemerhatian)
Di peringkat ini, murid diberi rasa kesedaran mengenai adanya sesuatu fenomena dan rangsangan ; agar sanggup menerima dan memberi perhatiannya kepada fenenema, atau rangsangan itu. Ini ialah langkah yang terawal dalam sesuatu pembelajaran murid mengenai perkara-perkara afektif yang membawa kepada satu sistem nilai. Dalam situasi pembelajaran, murid-murid akan membawa bersama pendapat, atau setnya yang sendiri yang akan menghindari, atau mempercepatkan kesedarannya terhadap fenomena atau rangsangan itu.
Sebagaimana yang telah dikemukakan, kategori ini terbahagi kepada tiga, iaitu :
1. Kesedaran
2. Kesanggupan menerima
3. Perhatian yang terkawal, atau terpilih
Kategori-kategori ini adalah dalam satu kontinum, dari yang pasif, iaitu kesedaran oleh murid( dan tanggungjawab guru untuk menggerakkan kesedaran tersebut) hinggalah ke peringkat kesanggupan menerima fenomena, atau rangsangan itu, hingggakan murid dapat mengarahkan perhatiannya kepada rangsangan yang dipilihnya.
Membalas
Di peringkat ini, murid sudah ttidak lagi bertindak balas secara pasif. Murid bukan sahaja sedar, sanggup menerima , dan memberi perhatian kepada fenomena dan rangasangan yang diplilhnya, tetapi ia sudah bertindak balas secara aktif. Inilah langkah pertama dalam “pembelajaran dengan membuat” kerana murid mula memberi komitmennya (walaupun sedikit) kepada fenomena, atau rangsangan tersebut dengan cara membuat sesuatu mengenai fenomena, atau rangsangan tersebut.
Dalam penyelidikan objektif pengajaran di peringkat ini, guru biasanya menyatakan kemahuan murid melibatkan dirinya dalam mata pelajaran, fenomena, atau aktiviti dengan dorongan murid itu sendiri untuk mendapat kepuasan dari perbuatannya itu.
Kategori ini terbahgi tiga dalam urutan menaik, iaitu :
i. Persetujuan pasif dalam membalas
ii. Kesanggupan membalas
iii. Kepuasan membalas
Sebagaimana yang telah dinyatakan, perbuatan membalas rangsangan, atau fenomena itu bermula dengan persetujuan, atau secara pasif; yang diikuti pula dengan kesanggupan secara sukarela membalas rangsangan atau fenomena tersebut. Akhir sekali, di kategori ini murid akan dapat kepuasan, iaitu perasaan suka, gembira, atau seronok daripada tindak balasnya. Hierarki ini adalah menaik, iaitu dari persetujuan pasif ketika membalas hinggalah ke kesanggupan membalas setelah adanya kedua-dua ini barulah dapat wujud kepuasan membalas.



Menghargai
Apabila murid memberi nilai, atau menilai sesuatu benda, fenomena, atau tingkah, ia menghargai perkara-perkara. Ketika menghargai sesuatu sebenarnya murid menggunakan kriteria-kriteria yang ada sedia pada dirinya.
Di peringkat ini, tingkahlaku murid sudah stabil dan telah membentuk ciri-ciri keparcayaan, atau sikap. Di sini yang dipentingkan bukan perhubungan nilai-nilai yang dihargai, tetapi perihal menyebatikan nilai-nilai, atau ideal tertentu dalam diri.
Tingkahlaku menghargai, atau memberi nilai di peringkat ini adalah atas dorongan dirinya sendiri dan komitmen kepada nilai yang dihargainya.
Kategori ini terbahagi kepada tiga peringkat, iaitu :
1. Penerimaaan sesuatu nilai
2. Lebih suka akan sesuatu nilai
3. Komitmen (kepercayaan)
Di tahap penerimaan sesuatu nilai; murid menentukan nilai sesuatu fenomena, tingkahlaku, benda dan sebagainya. Ciri yang diutamakan ialah kepercayaan. Kepercayaan di tahap ini masih belum mantap; malahan masih tentatif dan mudah berubah.
Di tahap ‘lebih suka akan sesuatu nilai’, murid sudah menaruh komitmen kepada sesuatu nilai sehinggakan ia mahu menurutinya,mencapainya dan mahukannya.
Di tahap komitmen pula, murid sudah mantap mengenai kepercayaan dan tidak ragu-ragu lagi kepada kepercayaan tersebut. Kepatuhan dan kesetiaan kepada sesuatu kedudukan, kumpulan, atau kepercayaan adalah termasuk dalam tahap ini. Di tahap ini, murid akan melibatkan dirinya untuk mendukung kepercayaan tersebut.
Seperti kategori-kategori lain, tahap-tahap ini adalah dalam urutan menaik, dari rendah menuju ke tinggi, dan keadaan di tahap tinggi memerlukan adanya tahap rendah sebelumnya.

Organisasi
Setelah murid memberi komitmen dan percayakan sesuatu, sudah tentu ia akan menemui keadaan yang menemui keadaan pertimbangan lebih daripada satu nilai. Dengan itu, murid perlu :
a) Mengorganisasikan nilai-nilai kepada satu sistem
b) Menentukan perhubungan di antara niali tersebut.
c) Mewujudkan nilai-nilai penting dan yang kurang penting
Kategori ini merupakan unsur-unsur pertama dalam pembentukan sesuatu sistem niali. Kategori ini dibahagikan kepada dua peringkat, iaitu :
1. Mengkonsepi sesuatu nilai
2. Mengorganisasikan sesuatu sistem nilai.
Tahap mengkonsepkan sesuatu nilai adalah perkara abstrak, dan dengan itu simbolik, sama ada dalam bentuk lisan atau bukan lisan. Tahap mengorganisasikan sesuatu sistem nilai pula memerlukan murid meyatukan beberapa nilai kompleks yang mungkin berbeza-beza, dan kemudian mengaturkan dan menghubungkan yang satu dengan yang lain.

Perwatakan oleh sesuatu nilai atau kompleks nilai
Di peringkat ini, nilai-nilai yang telah dibentuk dalam diri murid sudah mendapatkan kedudukan tertentu, sudah disusun dalam satu sistem yang tidak berubah-ubah, dan telah mengawal tingkahlaku murid. Sesuatu tingkahlaku akibat daripada mematuhi sistem nilai ini tidak menimbulkan rasa hati lagi, kecuali jika murid itu tercabar mengenai kepercayaannya.
Kategori ini dibahagikan kepada dua peringkat, iaitu :
1. Set am
2. Pencirian
Di tahap set am, pengawalan am tingkahlaku murid yang begitu menyeluruh mengakibatkan dirinya dikenai sebagai seorang yang dikawal tingkahlaku oleh kepercayaan, atau prinsip tertentu, dan akan mematuhi kepercayaan , atau prinsip tersebut. Kemudian, di tahap yang tertinggi dalam domain afektif ini, seseorang itu sudah sebati dan dikuasai oleh kepercayaan idea dan sikap tertentu, sehinggakan ciri-ciri kesemua ini membina falsafah hidupnya, atau pandangan dunia bagi dirinya.

No comments:

Post a Comment