Jenis Perbezaan Perkara | Pengujian | Pengukuran | Penilaian |
Pengertian | Proses menentukan merubah tingkah laku | Proses menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan antara pelajar. | Proses membuat analisis dengan mentafsir hasil pengukuran. |
Tujuan | Menentukan pencapaian pelajar dalam sesuatu pembelajaran. | Membuat perbandingan pencapaian dan kedudukan antara pelajar dalam penguasaan pembelajaran. | Memberi maklumat mengenai pencapaian pelajar, objektif pelajaran, kaedah mengajar dan kurikulum. |
Kegunaan | Untuk menempatkan pelajar-pelajar dalam kumpulan yang sesuai. | Untuk pengelasan, pensijilan dan menempatkan pelajar dalam jurusan yang sesuai dan untuk penyelidikan. | Untuk membaiki rancangan mengajar, kurikulum, pengesahan punca kelemahan dan membuat ramalan. |
Bentuk | Pemerhatian, ujian, lisan dan bertulis. | Ujian bertulis dengan markah dan gred. | Jadual/ gred berdasarkan teknik perangkaan. |
Masa | Selepas sesuatu atau beberapa pelajaran. | Selepas beberapa pelajaran. | Sebelum, semasa dan selepas satu atau beberapa pelajaran. |
Proses pelaksanaan | 1. Persediaan ujian 2. Pentadbiran 3. Pemeriksaan | 1. Proses pengujian 2. Merekod markah/ gred | 1. Proses Pengukuran 2. Proses Penganalisisan 3. Proses Interprestasi 4. Melapor 5. Tindakan |
Monday, July 20, 2009
PERBEZAAN ANTARA PENGUJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN (23/06/2009).
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment